gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands

Leger Des Heils

94be52e37ba76ec31ed3129c0345142d

Een tiental mensen in winteropvang Leger des Heils: 'Nu meer behoefte aan'

Redactie Streekomroep | Jasper Kluten | 6 januari 2026 17:28

4dcaf553253134ef36d3d11384f2f0d5

Leger des Heils opent nieuwe woonunits

Een wooncomplex van het Leger des Heils in Dordrecht heeft er twee nieuwe huisjes bij. Donderdag was de opening van de woonunits op het terrein van Domus, de opvangplek voor daklozen met verslavingen en psychische problemen.

d02d191f834e396b3568b211801eb3e1

Bijeenkomst over verslaafdenopvang: 'Ik denk dat de boodschap wel aangekomen is'

Tientallen mensen zijn donderdagavond afgekomen op een debat over de verslaafdenopvang aan het Kromhout in Dordrecht. In de kerk van het Leger des Heils aan het Kasperspad gingen ze naar aanleiding van stellingen in gesprek met raadsleden, medewerkers van de gemeente en mensen van de opvang.

4ede095d49f4be25f39da18b4b856815

Luide roep om blijvende aandacht Kromhoutgebied: 'Het moet absoluut beter'

Het Kromhoutgebied in Dordrecht, dat ondanks verbeteringen met veel overlast kampt, verdient blijvende aandacht. Dat is de oproep van bewoners aan de Dordtse raad, die het verzoek massaal onderschrijft.

5c4c792dab8029ee342ae2f898a28cb8

VVD pleit voor gebruikersruimte bij Leger des Heils Kromhout/Kasperspad

Er gaat gesproken worden over een gebruikersruimte voor hardnekkig verslaafden in het pand van het Leger des Heils aan het Kromhout. Dat zegt Wethouder Peter Heijkoop in antwoord op schriftelijk vragen van de Dordtse VVD. Hoewel het veel beter gaat in de buurt Kromhout/Kasperspad, na een lange periode van extra toezicht, lijkt de drugsoverlast volgens de bewoners weer toe te nemen.

3b6f808fe7e442cc6876a761d8c3b641

Leger des Heils opent Warme Kamers weer

Ook deze winter opent het Leger des Heils iedere dag de deuren van ruim honderd buurthuiskamers. Vorig jaar startte de organisatie met het initiatief, zodat niemand in de kou hoefde te zitten als gevolg van stijgende energiekosten.

49a10910dff2cb8ba5b18dcce472d44c

Verpleeghuis De Linde onder verscherpt toezicht geplaatst

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft De Linde onder verscherpt toezicht gesteld. De Linde is een specialistisch verpleeghuis van het Stichting Leger des Heils aan de Bankastraat in Dordrecht. Volgens de IGJ vertoont de zorg die het tehuis biedt ‘tekortkomingen’.

76a6909671e91ffc52822d14c32302cf

Opnieuw winteropvang dak- en thuislozen op Halmaheiraplein

Voor het tweede jaar op rij is er een extra winteropvang geopend voor dak- en thuislozen door het Leger des Heils. Net als vorig jaar wordt de leegstaande kantine op het Halmaheiraplein gebruikt als winteropvanglocatie.

5e1d9b9dabc9ec84132fc54fb05cd703

In de buurtkamer van Henk-Jos wordt niemand de deur gewezen

Twee weken geleden vierde de huiskamer van het Leger des Heils in Dordrecht haar vijfde verjaardag. Deze is gevestigd in het voormalig restaurant van verpleeghuis de Linde aan de Bankastraat in het Reeland. Reden voor RTV Dordrecht om eens op bezoek te gaan bij deze bijzondere ontmoetingsplaats in de Vogelbuurt.

15c364d61da93a76ede626cc84ea48d2

Mensen van crisisopvang en 24-uursopvang moeten straks betalen als het aan college ligt

Door een tekort aan opvangplekken moest het Leger des Heils mensen regelmatig weigeren dit jaar. Met het invoeren van een eigen bijdrage voor iedereen in maatschappelijke opvang hoopt het college dat tekort aan opvangplekken tegen te gaan. Wethouder Peter Heijkoop: “We denken aan bedragen van 5 tot 15 euro per nacht, maar we gaan daarover in gesprek met de raad.”

434732389626c03e9d49bb252aedd009

Zorgen over bomvolle nachtopvang Leger des Heils: 'Mensen slapen op straat'

Dak- en thuislozen worden regelmatig geweigerd bij het Leger Des Heils door een tekort aan opvangplek en daar moet een einde aan komen, vindt de gemeenteraad. Het CDA, de VVD en de ChristenUnie-SGP willen dat het college ingrijpt en actie onderneemt, bleek dinsdagavond tijdens de raadsvergadering.

a08a7a81f84e36c5c415c3c0ec347222

‘Warme kamers’ gesloten, maar ontmoetingsplekken blijven open

Het Leger des Heils startte dit najaar het project ‘Warme Kamers’. Een initiatief om mensen die door de energiecrisis thuis letterlijk in de kou zaten een warme plek te bieden, maar ook mensen die eenzaam zijn. Per 1 maart eindigt de actie, maar de ontmoetingsplekken blijven gewoon open.

99fabcaea25838d6066a9a6dc3e16034

Project ‘Warme Kamers’ een succes en verlengd tot maart

Letterlijk en figuurlijk opwarmen, dat is de gedachte achter het initiatief van het Leger des Heils. Vanaf 1 november werden de buurthuiskamers van de organisatie omgedoopt tot ‘Warme Kamers’. Daar kon iedereen terecht die thuis de verwarming lager moet zetten door de gestegen energieprijzen, maar ook behoefte heeft aan een praatje.